انضباط فردی و موفقیت

انضباط فردی

بارز ترین مشخصه افراد موفق چیست؟ سختکوشی ، دانش و مهارت و …

هیچ کدام

سلف دیسیپلین یا انضباط فردی بارزترین خصوصیت افراد موفق است : انضباط فردی یعنی انجام کارهای لازم برای گرفتن نتیجه، طرف نظر از اینکه به اون کار علاقه دارید یا نه ! کاری که باید انجام داد در زمان مشخص چه بخوای چه نخوای!حتی اگر انرژی حوصله کافی هم نداشته باشی. افراد موفق در کسب و کارشون کارهای ارزشمند زیادی انجام میدن، حتی اگر تمرکز و حوصله نداشته باشن چون میدونن که دقیقا انجام همین کارها اونارو به نتایج بزرگ میرسونه.

سه اصل برای رسیدن به انضباط فردی :

  1. خواب کافی و تغذیه مناسب
  2. مهارت (حرکت)
  3. افکار

چگونه خواب کافی به انضباط فردی و موفقیت کمک میکند؟

میانگین خواب مناسب برای یک انسان 7.5 ساعته، که بهتره در شب اتفاق بیوفته تا در طول روز توان کافی برای انجام کارهای پیچیده رو داشته باشی.

سوال : آیا به اندازه کافی خوب میخوابی؟
اگر 5 ساعت میخوابی و سرحالی ، این میزان خواب به مرور از انرژی شما کم میکند .

داشتن انضباط فردی به معنی سخت کار کردن یا نداشتن استراحت یا نداشتن خواب کافی نیست . اولین قدم به اندازه کافی و خوب استراحت کنید.

اگر تاسرتون رو بالشت میزارید و خوابتون میبره شما نیاز به استراخت بیشتری دارید و نباید در کمتر از یک دقیقه بعد از ورود به رخت خواب بخوابید! در غیر این صورت کسری خواب زیادی دارید. باید به صورت میانگین 10 الی 15 دقیقه زمان برای فکر به چیزهای مختلف و ورود به خواب عمیق داشته باشید.

اگر خواب کافی داشته باشید باید صبح ها به صورت طبیعی قبل از زنگ هشدار ساعت بیدار شوید. افراد موفق جامعه از زیاد خوابیدن ترس یا عذاب وجدان دارند. برای موفق شدن در تعطیلات به اندازه کافی استراحت کن و درطول هفته سعی کن شبها مقداری زودتر بخوابی تا صبح ها راحت بیدار شوی.حداقل سه ساعت قبل از خواب بهنره که مواد کافئین دار مثل قهوه نخورید و هیچ ورزش سختی انجام ندهید.و آخرین نکته داشتن برنامه 20 دقیقه ای قبل از خواب: دوش گرفتن، خوردن یه دمنوش گیاهی با عسل ، خوندن یک کتاب در حد 10 دقیقه ، شکر گذاری، هدف گذاری روز بعد و.. قبل از خواب در اینستاگرام نگردید. و یک مراسم خاص داشته باشید.
نکته : برای خودتان به عنوان یک کارآفرین ، ارزش قائل شوید.

تغذیه

  • هر روز سبزیجات بخورید
  • غذای فست فودی و نوشابه هم ممنوع
  • خوردن آب کافی در روز فراموش نشود

یک مقدار حجم غذامون کم کنیم. در محل کار از طرف های کوچک تر استفاده کنید.برای کم کردن چای یا نوشابه از لیوان باریک و بلند استفاده کنید. استفاده از دمنوش به به جای نوشابه و چای .

  • در دسترس قرار دادن خوراکی های سالم و دور از دسترس قرار دادن خوراکی های ناسالم (این یک راهکار سیستمی برای حل چالش های بد تغذیه است)

اصل دوم : مهارت

فعالیت های بدنی سبک، مثل 10 دقیقه را رفتن ، مغز رو درحالتی قرا میده که آمادگیش برای یادگیری خیلی بیشتر میشه . مثلا میخوای آموزش ببینی قبلش ورزش کن.

فعالیت بدنی ——-> افزایش آمادگی مغز برای انجام کارهای سخت———> انضباط فردی

فعالیت بدنی : فعالیتی است که حداقل هر یک ساعت یکبار بتوانید آنها را انجام دهید. تمرین تنفسی یا کششی

فرصت حرکت: در کتاب بدونن عرق ریختن آمده است که فرصت هایی که میتوانیم در آن زمان ها ، حرکت داشته باشیم . میتونیم حتی در محل کار حرکت طراحی کنیم و حرکت ها شامل سه دسته هستند:

ریز حرکات

حرکت هایی که بدون بلند شدن از جا میتوانیم انجام دهیم.مثلا هر بار میخوای سایت جدید باز کنی یک حرکت کششی انجام بده یا وقتی اینستا باز میکنی قبلش مچتو بچرخونه ویا مثلا شما بازاریاب تلفنی هستید هر بار تلفن زنگ میخوره قبل جواب دادن یک حرکت کششی انجام بدید. این ریز حرکت نام دارد.

حرکات عمومی

یک حرکت مستقل حساب می آیند مثلا لازمه چند قدم راه برید از جاتون بلند بشید . یک راهکار سیستمی قرار دادن گوشی موبایل دور از دسترس است که با هر بار تماس مجبور به حرکت مستقل شوید.لیوانتو دور بزار ، باید حرکتارو برای خودتت طراحی کنی .

حرکات بزرگ

حرکاتی که ورزش محسوب میشوند.پیاده روی ، باشگاه و استخر و … هر روز انجام بدهید. برای راهکار سیستمی حرکات بزرگ میتونید برای خرید مغازه ای که دورتر هست رو انتخاب کنید که حداقل دقیقه 10 پیاده روی کنید، این یه جور فرصته هم حرکت. اگر با اتومبیل به محل کارت میری به خودت قول بده اتومبیل دورتر از محل کارت پارک کنی و تا محل کارت پیاده روی سریع انجام بده.

سوال: چه حرکت هایی رو باید در صول روز برای بالا رفتن عملکردت انجام بدی؟

برای پاسخ به این سوال وقت بزارید و بنویسید .

اصل سوم افکار

مهمترین مهارت مغز اصطلاحی به نام مایندفولنس یا ذهن آگاهی است.که یعنی در لحظه زندگی کنید.اغلب افراد ناموفق وقتی کاری انجام میدهند فکرشون جای دیگر است. اگر کل انرژیتو و افکارتو روی کاری که انجام میدی بزاری ، شما انضباط فردی دارید.

چطور میشه تمرکز کامل رو تمرین کرد؟

سعی کن به جزئیات بیشتری توجه کنید . زمانی که از پیاده رو رد میشوید به اطرافتان دقت کنید .
با خودت تکرار کن : من به جز کاری که انجام میدهم حق ندارم به هیچ چیز دیگری فکر کنم. این نظارت روی ذهن است. با وقت گذاشتن و توجه به حواشی تمرکزت رو از دست نده. وقتی اتفاق میوفته با خودت تکرار کن : متمرکز شو متمرکز شو

مغز ما برای دفاع از بدن و بقاش همیشه دوست داره به موارد منفی و احتمالاتی فکر کنه که اصلا شاید هیچ وقت رخ نده . اجازه ندهید به ذهنتان که به افکار منفی بپردازد.

کل زندگی شما در این جمله خلاصه شده : تمرکز روی کاری که در حال انجامش هستید. راه حل غلبه بر بیماری تفکر بدون کنترل: تمرکز و انجام یک کار هر بازه زمانی

این سه اصل ستون های انضباط فردی بودند. در مقاله بعدی به 10 تکنیک انضباط خواهیم پرداخت.

post