مهارت گوش دادن فعال 1#
مهارت گوش دادن فعال (استادانه) برای همه:
گوش دادن و تصدیق دیگران ممکن است به طرز فریبنده ای ساده به نظر برسد. اما خوب گوش دادن به ویژه در هنگام بروز اختلافات، به مهارت واقعی نیاز دارد.گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می توانیم داشته باشیم و یکی از صلاحیت های مهم کوچینگ است. اینکه چقدر خوب گوش میدهیم تأثیر عمدهای بر اثربخشی کوچینگ ما و بهبود کیفیت روابط ما با دیگران دارد.
ما به دلایل متفاوتی گوش می دهیم:
- ما برای کسب اطلاعات گوش می دهیم
- ما گوش می دهیم تا بفهمیم
- ما برای لذت بردن گوش می دهیم
- ما گوش می دهیم تا یاد بگیریم
- ما گوش می دهیم تا تشخیص بدهیم
- ما به نشانه احترام گوش می دهیم
آیا همه افراد شنونده خوبی هستند؟
با توجه به اینکه این همه به دیگران گوش می دهیم، به نظر می رسد که شنوندگان خوبی باشیم! در واقع این طور نیست. به نقل از یک مطالعه انجام شده، ما 25 تا 50 درصد چیزهایی که می شنویم را به یاد می آوریم. این بدان معناست که وقتی به مدت 10 دقیقه با رئیس، همکاران، مشتریان، همسر، فرزندان یا دوستان خود صحبت می کنید، آنها فقط دو و نیم تا پنج دقیقه از مکالمه را می شنوند.
اگر از جنبه دیگر به آن نگاه کنید نشان میدهد که وقتی دستورالعملی را دریافت میکنید یا اطلاعاتی به شما ارائه میشود، شما کل پیام را نمیشنوید و امیدوارید که بخش های مهم در آن 25 تا 50 درصدی که شنیده ای باشند. اگر نباشند چی؟
وقتی به شنونده بهتری تبدیل شوید، بهره وری خود و همچنین توانایی خود در شهود، تأثیرگذاری، متقاعد کردن، مذاکره و احترام گذاشتن به دیگران بهبود می بخشید. علاوه بر این، ممکن است از درگیری و سوء تفاهم های غیرضروری جلوگیری کنید.
نقش خودآگاهی در شنونده فعال بودن
مهارت های ارتباطی خوب نیاز به سطح بالایی از خودآگاهی دارند. با درک سبک شخصی خود در برقراری ارتباط و باورها و ارزش های خود، گام بزرگی در جهت تأثیرگذاری خوب و ماندگار با دیگران برداشته اید.
روش تبدیل شدن به یک شنونده بهتر تمرین “گوش دادن فعال” است. این مهارتی است که در آن شما آگاهانه تلاش می کنید تا کلماتی که شخص دیگر بیان می کند را بشنوید و مهمتر از آن کل پیامی که منتقل می شود را درک کنید.
برای انجام این کار، باید به طرف مقابل توجه زیادی داشته باشید که کلمات بیان شده و آنچه که بیان نشده را به دقت گوش دهید. این یک گوش دادن استادانه است.
نباید اجازه دهید چیزی حواس شما را پرت کند، نه آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد و نه پاسخ هایی که می خواهید بعد از پایان صحبت فرد در جواب او ارائه دهید. همچنین نباید اجازه دهید تمرکز خود را روی صحبت های طرف مقابل از دست بدهید.
اینها موانعی هستند که بر سر راه گوش دادن و درک کردن قرار دارند.
چطور نشان بدهیم که یک شنونده فعال هستیم
اگر تمرکز کردن روی صحبتهای کسی برایتان دشوار است، سعی کنید در سکوت کلمات او را همانطور که میگویند تکرار کنید. این کار پیام آنها را تقویت می کند و به شما کمک می کند پرش ذهنی را کنترل کنید.
برای تقویت مهارت های گوش دادن، باید طرف مقابل بفهمد که به حرف های او گوش می دهید. برای درک اهمیت این موضوع، از خود بپرسید که آیا تا به حال برایتان پیش آمده که مشغول مکالمه باشید و با خود فکر کنید که آیا طرف مقابل به آنچه می گویم گوش می دهد. در حین صحبت کردن، به این فکر می کنید که آیا پیام شما را دریافت می کند یا حتی ارزش دارد که صحبت کردن را ادامه دهید. انگار دارید با دیوار صحبت می کنید. باید این فرایند را پایان دهید یا از آن اجتناب کنید.
تصدیق اینکه در حال گوش دادن هستید میتواند چیزی به سادگی سر تکان دادن باشد (اگر شخصاً گوش میدهید) یا بیان ساده، “آهان”، “خوب، “متوجهم” یا “دیگه چی”. استفاده از زبان بدن و سایر نشانهها برای تأیید اینکه دارید گوش میدهید به شما هم یادآوری میکند که توجه کنید و اجازه ندهید حواستان پرت شود.
به گوینده به گونه ای پاسخ دهید که او را تشویق به ادامه صحبت کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. در حالی که سر تکان دادن و «آهان» گفتن نشان می دهد که علاقهمند هستید، گاهی یک سؤال کردن، بازگویی یا خلاصه کردن حرف او (برای مثال : اجازه دهید ببینم درست متوجه شده ام.) نشان میدهد که شما پیام را درک میکنید و در حال پیگیری حرف گوینده هستید.
نویسنده : ریچل شمینگ
مترجم: فرزانه دوست محمدی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!