مهارت گوش دادن فعال 2#
گوش دادن فعال:
گوش دادن فعال پنج عنصر کلیدی دارد. همه آنها به شما کمک می کنند تا مطمئن شوید که طرف مقابل را می شنوید و طرف مقابل می داند که شما حرف های او را می شنوید.
-
توجه کنید
توجه کامل خود را به گوینده معطوف کنید و پیام او را درک کنید. بدانید که آنچه بیان نمی شود هم با ما صحبت می کند
- مستقیماً به گوینده نگاه کنید [در صورت برقراری ارتباط حضوری]
- افکار مزاحم را کنار بگذارید. در ذهن خود یک بیانیه مخالف تهیه نکنید!
- اجازه ندهید عوامل محیطی حواس شما را پرت کنند.
- به زبان بدن گوینده “گوش دهید”
- هنگام گوش دادن در یک محیط گروهی از گفتگوهای جانبی خودداری کنید
-
نشان دهید که گوش می دهید.
از زبان بدن و حرکات خود برای نشان دادن توجه استفاده کنید.
- گاهی اوقات سر تکان دهید [هنگام ارتباط حضوری]
- لبخند بزنید و از سایر حالات چهره استفاده کنید
- به وضعیت بدن خود توجه کنید و مطمئن شوید که باز و پذیرا باشد
- با نظرات شفاهی کوچکی مانند بله، آهان، متوجهم و غیره گوینده را تشویق کنید که به صحبت ادامه دهد.
توجه: نکات بالا هنگام گوش دادن تلفنی به خوبی کار می کنند. گوینده می تواند لبخند و پذیرا بودن را “احساس” کند.
-
بازخورد بدهید
فیلترهای شخصی، فرضیات، قضاوت ها و باورها می توانند آنچه که می شنویم را تحریف کنند. نقش شما به عنوان یک شنونده این است که آنچه گفته می شود را درک کنید. ممکن این امر مستلزم آن باشد که آنچه گفته می شود را بازتاب دهید. سوالات زیر را بپرسید:
- آنچه گفته شده را با بازگویی بازتاب دهید. “آنچه می شنوم این است که …” و “به نظر می رسد که شما می گویید … ” روش هایی عالی برای بازتاب دادن هستند.
- برای روشن شدن برخی نکات سؤال بپرسید. “منظور شما از این گفته چیست.” “منظورت شما این است؟”
نکته:
اگر متوجه شدید که از نظر احساسی به گفتههای کسی پاسخ میدهید، این را بگویید و اطلاعات بیشتری بخواهید. “شاید من شما را درست درک نکرده باشم. احساس می کنم ______. فکر کردم شما …. را می گویید؛ آیا منظور شما این بود؟”
-
قضاوت را به تعویق بیندازید
قطع کردن حرف دیگران اتلاف وقت است. گوینده را کلافه می کند و مانع از درک کامل پیام می شود.
- اجازه دهید حرف گوینده تمام شود
- با استدلال های مخالف صحبت را قطع نکنید
- “حق به جانب بودن” را رها کنید
-
پاسخ مناسب بدهید
گوش دادن فعال یک نوع احترام گذاشتن و درک کردن است. شما در حال کسب اطلاعات و دیدگاه هستید. شما با حمله کردن به گوینده یا به بیان دیگر انتقاد کردن از او چیزی به مکالمه اضافه نمی کنید.
- در پاسخ های خود رک، باز و صادق باشید
- نظرات خود را محترمانه بیان کنید
- با طرف مقابل همانطور رفتار کنید که دوست دارد با او رفتار شود و همانطور که شما دوست دارید با شما رفتار شود.
نکات کلیدی شنونده فعال بودن:
شنونده فعال بودن، تمرکز و اراده زیادی لازم دارد. تغییر دادن عادت های قدیمی سخت است.
با دقت گوش دهید و مدام به خود یادآوری کنید که هدف شما این است که واقعاً آنچه طرف مقابل می گوید را بشنوید. تمام افکار و رفتارهای دیگر را کنار بگذارید. روی پیام فرد تمرکز کنید. برای اطمینان از درک پیام، سؤال بپرسید، بازتاب دهید، بازگویی کنید و شفاف سازی کنید. به یاد داشته باشید، گوش دادن فعالانه به یک شخص لزوماً به این معنا نیست که ما با او “هم عقیده” هستیم – ما صرفاً با او مشارکت می کنیم تا درک عمیق تری از گفته او به دست آوریم.
گوش دادن فعال را از امروز شروع کنید تا ارتباطات بهتری داشته باشید. “حضور” به معنای گوش دادن است نه فقط شنیدن فرد. با صرف زمان برای تمرکز بر گوش دادن فعال، به آن شخص – دوست، شریک زندگی، فرزند، مشتری یا کارفرما – می گویید که آنچه می گوید برای شما بسیار مهم است. گوش دادن هدیه ای است که شما به خود و گوینده می دهید.
ممکن است گوش دادن و تأیید دیگران به طرز فریبنده ای ساده به نظر برسد. به خوبی انجام دادن آن، به ویژه در هنگام بروز اختلاف، به مهارت واقعی نیاز دارد – مهارتی که می توان آموخت. این کار به تمرین زیادی نیاز دارد.
نویسنده : ریچل شمینگ
مترجم: فرزانه دوست محمدی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!